Konkurs na opracowanie koncepcji budynku szkoły podstawowej i przedszkola publicznego w Ostrowi Mazowieckiej
II nagroda

<<< powrót
  • Limba Eko
Skład zespołu:
  • arch. Anna Husarska  
  • arch. Julia Szatko  
  • arch. Ewelina Proszkowiec  
  • arch. Aleksandra Lichoń-Romanek  
  •  
  • http://www.arch-limba.pl/  
  •  

SYTUACJA W TERENIE

Całość kompleksu usytuowano na wyznaczonych działkach w sposób gwarantujący najbardziej optymalne usytuowanie wszystkich przewidzianych funkcji. Zespół składa się z budynku szkoły, budynku przedszkola, oraz pomiędzy nimi budynku istniejącego adaptowanego, połączonego ze szkołą bezpośrednio, a z przedszkolem za pomocą przewiązki. Budynki rozmieszczono zgodnie z odniesieniem do stron świata, gwarantującym odpowiednie oświetlenie pomieszczeń szkolnych, to jest oświetlenie mieszane: północno-wschodnie i południowo-zachodnie, co wyklucza nadmierne nagrzewanie się sal. Z kolei w przedszkolu większość sal posiada ekspozycję południowo- zachodnią i południowo- wschodnią, gdyż małe dzieci mają większe zapotrzebowanie na bezpośrednie oświetlenie światłem słonecznym. Cały zespół funkcjonalnie ułożono taki sposób, że od strony nowoprojektowanej drogi dojazdowej znajduje się szkoła wraz z salą gimnastyczną, a od ulicy Partyzantów, od strony zabudowy mieszkaniowej usytuowano przedszkole. W ten sposób mamy z małymi dziećmi, mieszkające na osiedlu, będą miały najkrótszą drogę do przebycia, a zarazem przy zabudowie usytuowano funkcję mniej uciążliwą akustycznie dla mieszkańców.

Budynek szkoły jest zwartą bryłą dwukondygnacyjną, częściowo podpiwniczoną, a budynek przedszkola jest również bryłą dwukondygnacyjną, niepodpiwniczoną, z wewnętrznym patio. Do obydwu budynków prowadzą oddzielne wejścia z przedpolem wolnym od ruchu kołowego. Przy czym dojazd i parkowanie do przedszkola przewiduje się raczej wzdłuż ulicy Partyzantów, lub na terenie przed budynkiem adaptowanym, natomiast szkoła posiadać będzie własne miejsca parkingowe wzdłuż drogi nowoprojektowanej. W sumie przewidziano 27 miejsc parkingowych oraz zatokę dla autobusu/autokaru a także stojaki rowerowe przy każdym wejściu. Z powodu różnic poziomów na działkach budynki zaprojektowano w taki sposób, że przedszkole jest położone na poziomie zerowym terenu w tym miejscu, nieco niżej od ulicy Partyzantów, ale na poziomie terenu od strony placu zabaw i patio-tak aby najmniejsze dzieci nie miały na swojej drodze schodków i stopni. Natomiast budynek szkoły jest nieco ponad poziomem terenu a na jego skraju, od strony sali gimnastycznej, do wejścia prowadzą schodki i pochylnia. Jednak dzięki temu, we wnętrzu kompleksu mamy zachowany ten sam poziom a pozostałe nierówności zostaną zniwelowane ukształtowaniem placów zabaw, dojść i przedpoli wokół budynków.

Na skraju terenu zagospodarowania, od strony południowo-wschodniej umieszczono boisko sportowe oraz salę gimnastyczną szkoły, z osobnym wejściem, co może stwarzać możliwość wynajmu popołudniami tych obiektów. Wszystkie place zabaw dla dzieci umieszczono wewnątrz kompleksu, w sposób niewidoczny od ulicy, co stwarza większe bezpieczeństwo dla dzieci. Teren zabaw przedszkola jest dodatkowo ograniczony budynkiem przedszkola i granicami działek, co daje możliwość jego ogrodzenia. Na tereny placów zabaw istnieją bezpośrednie wejścia z świetlicy szkolnej, z głównej sali wspólnej w przedszkolu, z sali gimnastycznej. Z kolei dojazd i wejścia gospodarcze, wejścia dla personelu, dostawy kuchenne przewidziane są do budynku istniejącego, poprzez osobną zatokę od strony ulicy Partyzantów. Place zabaw wykonane będą ze specjalnych elastycznych tworzyw sztucznych zapewniających bezpieczeństwo dzieci w razie upadku. Każdy z budynków posiada osobną wiatę śmietnikową.

Wszystkie projektowane budynki są budynkami niskimi, budynki nie zacieniają się wzajemnie. Na terenie zagospodarowania planuje się w miarę możliwości pozostawienie drzew istniejących, i dosadzenie nowej zieleni.

FUNKCJE WEWNĘTRZNE

Cały kompleks


Układ funkcjonalny całego kompleksu zaprojektowano w sposób spójny, zapewniający dobrą łączność poszczególnych budynków. Ponieważ poziomy kondygnacji w budynku istniejącym są funkcjonalnie nie najlepsze, gdyż parter znajduje się około 1,8 m nad terenem ,dlatego zdecydowano się połączyć obiekty w taki sposób, że poziomy budynku istniejącego są zarazem półpoziomami budynków nowych, które mają kondygnacje ujednolicone na tych samych poziomach. Dzięki temu wszystkie budynki są połączone za pomocą spoczników klatek schodowych i windy. Łącznik pomiędzy budynkiem istniejącym a przedszkolem łączy się z poziomem +1 przedszkola. Przejście pod łącznikiem zostanie uzyskane przez niewielkie zagłębienie terenu w tym miejscu.

Budynek adaptowany

W budynku istniejącym zaprojektowano: na poziomie -1 pomieszczenia techniczne, a także część zapleczy kuchennych, magazyny kuchenne z wejściem dla dostaw, połączone z kuchnią windą towarową. Od strony szkoły znajduje się tam sala komputerowa, (gdyż niepotrzebne w niej jest pełne oświetlenie światłem dziennym) i miejsce, które może być przestrzenią na działalność popołudniową klubową czy zuchową dla dzieci.

Na poziomie 0 znajduje się kompleks kuchenny oraz ogromna jadalnia, połączona ze szkołą. Stamtąd również, windą i poprzez łącznik, będą dostarczane posiłki dla przedszkola za pomocą specjalnych wózków kelnerskich.
Na poziomie +1 budynku zaprojektowano pokoje biurowe administracji szkoły, gabinety psychologa, logopedy , pielęgniarki, gabinet dyrektora i pokój nauczycielski.

Na poddaszu zaprojektowano pokoje noclegowe dla kolonistów z węzłami sanitarnymi.

Szkoła

Układ funkcjonalny rzutu szkoły zaprojektowano w kształcie litery „U”, która otacza przestrzeń sali gimnastycznej. Od zewnątrz tego układu znajdują się sale dydaktyczne, każda dobrze oświetlona, z częścią dydaktyczną i przestrzenią zabawową oraz zapleczem.

Na poziomie 0 mamy sale dydaktyczne, świetlicę wychodzącą bezpośrednio na plac zabaw, segment z szatniami dla wszystkich klas,
salę gimnastyczną z zapleczem szatniowym, wychodzącą zarówno na boisko jak i na przestrzeń zabawową, w tym na podcień. W części nieoświetlonej znajdują się toalety, ewakuacyjna klatka schodowa i winda.

Na poziomie +1 znajdują się tylko sale dydaktyczne, przestrzeń rekreacyjna wspólna, pustka nad salą gimnastyczną a w środku, w części nieoświetlonej toalety, ewakuacyjna klatka schodowa i winda.

Pomiędzy szkołą a budynkiem istniejącym znajduje się reprezentacyjny hol, gdzie umieszczono wejście główne do szkoły. Hol ten zawiera specjalne drewniane miejsce rekreacyjne w formie stopni do siedzenia, do czytania, rozmów i odpoczynku a także dla rodziców czekających na swoje pociechy.

Jest to również główny węzeł komunikacyjny, gdyż można stamtąd wejść schodami do jadalni, zejść na niższy poziom do sali komputerowej, lub na wyższy do łącznika, do biblioteki, przejść do budynku przedszkola a wreszcie na poziom +1 do części administracyjnej.

Łącznik

Łącznik na poziomie +1 służy do komunikacji pomiędzy budynkami, w tym przede wszystkim do rozwożenia posiłków z kuchni do przedszkola. Poza tym w łączniku umieszczono szkolną bibliotekę, kącik multimedialny i kącik malucha, wychodzące oknami na spokojny teren zielony, gdzie dzieci mogą w zacisznym miejscu czytać, uczyć się, zapoznawać z multimediami.

Przedszkole

Budynek przedszkola zaprojektowano również na bazie litery „U”, gdzie sale otaczają wewnętrzne patio i dużą salę wspólną, gimnastyczno-teatralną. Każdy moduł sali przedszkolnej zawiera część dydaktyczną oraz miejsce zabawowe i węzeł sanitarny a także szafki szatniowe na korytarzu przylegające do sali. Dwie sale na poziomie +1 mają możliwość łączenia się. Sale na piętrze posiadają wspólną przestrzeń rekreacyjną. Na parterze w centrum znajduje się duża sala wspólna, do gimnastyki, wspólnych zabaw czy występów teatralnych. Posiada ona własny mały zespół szatniowy. Jedna z sal dla maluchów na parterze posiada również sypialnię. Sala wspólna na parterze wychodzi na patio zewnętrzne. Przedszkole posiada dwie klatki schodowe ewakuacyjne, windę, pomieszczenia dla nauczycieli, dyrektora i administracji a na każdym poziomie znajduje się pomieszczenie gospodarcze dla wózków służących do rozwożenia posiłków.

W holu znajdują się okrągłe świetliki doświetlające tę przestrzeń.

ROZWIĄZANIA ESTETYCZNE I MATERIAŁOWE

Cała kompozycja zastała zróżnicowana w zależności od rozwoju wiekowego i emocjonalnego dzieci. W przedszkolu zabudowa bardziej rozczłonkowana, w szkole bardziej zwarta i zdyscyplinowana. W projekcie starano się zastosować materiały nie nadmiernie kosztowne, ale trwałe, dobrej jakości, odporne na zużycie i wandalizm, oraz o wysokich walorach estetycznych i ekologicznych. We wnętrzach użyto dekoracyjne elementy drewniane i z płyt MDF. Budynek zaprojektowano w technologii tradycyjnej, konstrukcje i stropy żelbetowe, ściany z pustaków ceramicznych ocieplanych styropianem.

W budynku istniejącym, celem uzyskania dużej przestrzeni jadalni, konieczne będzie wprowadzenie słupów i podciągów.

W przedszkolu nad patiem zaprojektowano drewniane łamacze światła. W łamaczach wykonany będzie okrągły otwór. Podobne łamacze światła (żaluzje pionowe) z kolistymi otworami pojawią się na elewacjach budynków, w dużej części z powodów energooszczędnych, celem zacieniania sal dydaktycznych od pełnego letniego słońca, a ponadto jako dekoracja fasady.

W budynku szkoły i przedszkola, w przestrzeniach wspólnych proponuje się okrągłe świetliki dachowe, zapewniające oświetlenie światłem dziennym.

Jako dekorację wnętrz, zwłaszcza holu głównego, zaprojektowano elementy drewnianych żaluzji pionowych w połączeniu z kołami z kolorowego pleksi, a także balustrady z płyt mdf również z kołowym wzorem.

W całej kompozycji zaprojektowano spójną kolorystykę cytynowo-biało-groszkową, z powtarzającym się wzorem koła na tle żaluzji pionowych. Stylistyka ta jest spokojna, takie kolory i wzory są inspirujące do myślenia i twórczości, ale nieagresywne. Są również związane z ekologią , przyrodą, słońcem i zabawą . Powinny nastrajać pogodnie psychikę małego dziecka i budzić pozytywne skojarzenia.

Całość kompleksu jest dostępna dla osób niepełnosprawnych, wszystkie wyższe kondygnacje wyposażone są w windę, w wypadku różnic poziomów zaprojektowano pochylnie. W każdym budynku znajdują się toalety dla osób niepełnosprawnych. W każdym segmencie znajduje się klatka schodowa ewakuacyjna. W kompleksie przewidziano 27 miejsc parkingowych, w tym miejsca dla osób niepełnosprawnych.

RONET - Zbigniew Filipek Biuro: 32-020 Wieliczka, ul. Zacisze 16, NIP: 677-133-92-83,
Konto bankowe: BANK PEKAO SA 03 1240 1431 1111 0010 2980 4734, tel: 608 835 030,
e-mail: biuro.ronet@wp.pl, poczta@ronet.pl