Konkurs urbanistyczno-architektoniczny jednoetapowy na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie
Wyróżnienie równorzędne

<<< powrót
  • Plus 3 Architekci Sp. z o.o.
Skład zespołu:
  • Autorzy:  
  • arch. Katarzyna Głażewska  
  • arch. Krzysztof Bagiński  
  • arch. Katarzyna Najberg  
  • arch. Grażyna Woźniak-Głażewska  
  • arch. Jadwiga Trzeciakowska  
  • arch. Andrzej Kozielski  
  •  
  • Zespół:  
  • arch. Dominika Muras  
  • arch. Magdalena Mularzuk  
  • arch. Patryk Rosiński  
  • arch. krajobrazu Aleksandra Pietrzak  
  • stud. arch. Aleksandra Duk  
  • stud. arch. Karolina Upława  
  • stud. arch. Wiktoria Stępień  
  •  
  • Akustyka:  
  • Müller-BBM GmbH, Dipl.-Ing. Michael Pruefer  
  • EwkAkustika, mgr inż. Ewa Więckowska-Kosmala  
  •  
  • Technologia sceniczna oraz elektroakustyka:  
  • Manufaktura Technologiczna, Maciej Łukaszewicz  
  •  
  • Wizualizacje:  
  • plus3-architekci  
  • dotdesign studio  
  • xdwa  
  •  
  • Makieta:  
  • SRDN models  
  •  
  • http://www.plus3architekci.pl/  
  •  


Koncepcja architektoniczna dla Centrum Muzyki i Parku Miejskiego oraz przylegających jej terenów, musiała sprostać wielu wymogom takim jak: doskonała akustyka, funkcjonalność, trwałość, energooszczędność, ekologia i spójność krajobrazu.

Projekt ma w pamięci zawiłą historię terenu i forteczną przeszłości swojej lokalizacji. Dlatego pracownia plus3-architekci zaproponowała rozwiązania, które spełniają wszystkie kryteria jakości i funkcjonalności, jednocześnie dbając o walory wizualne i wykorzystanie niepowtarzalności miejsca. Tereny „trudnej pamięci” minionych czasów projekt zamienia w pozytywną, współczesną przestrzeń o wielkim potencjale dla lokalnego społeczeństwa. To zamierzenie udało się dzięki propozycji położenia budynku, którego fasada wyłania się między koronami drzew, a elewacja mieni się i połyskuje niczym ruchoma tafla wody. Wystające ponad formę fortecznego wzgórza bryły sal koncertowych, przypominają ciężkie głazy w górskim potoku. Przyroda spaja obiekt z otoczeniem i naturalnie wnika w otaczającą tkankę miejską oraz sąsiadujący z nią Bulwar Kurlandzki. Sam budynek łączy się z pięknym ogrodem - mimo odmiennej formy i funkcji jest on naturalnym przedłużeniem parku wspinającego się na jego dachy. Znajdujące się w ich otoczeniu zielone tarasy stanowią punkt widokowy, z którego można podziwiać Wisłę na tle sylwetki Krakowa.


Istotnym zamierzeniem projektu plus3-architekci, jest przenikanie się przestrzeni miejskiej z naturalnymi terenami, które dzięki rewitalizacji stworzą miejsce atrakcyjne turystycznie i rekreacyjnie, ale nade wszystko ukształtują zielony teren Krakowa, wspierając rewitalizację miasta. Zaniedbana dotychczas okolica bulwaru Kurlandzkiego zyskałaby nową, wyrazistą tożsamość, stając się tętniącą życiem muzyczną częścią Krakowa.

W założeniach projektu przyroda ma scalić się z aglomeracją, w jeden przenikający się nawzajem organizm. Dlatego świetliste foyer, jest nie tylko przestrzenią pomiędzy salami koncertowymi, ale przede wszystkim wizualnie tworzy bramę wejściową do parku z zachowanymi zabudowaniami twierdzy Kraków. Efekt ten udało się osiągnąć dzięki umieszczeniu panoramicznego okna skierowanego na park, sprawia ono wrażenie, że wnętrze w każdym punkcie otwiera się na zieleń i w naturalny sposób spaja z ogrodem.

Centrum Muzyki to instytucja, której wizytówką mają być nie tylko nowoczesne sale koncertowe, miejsce to ma być także siedzibą dla najbardziej uznanych krakowskich muzyków, w tym artystów z trzech instytucji: Filharmonii im. Karola Szymanowskiego, Capelli Cracoviensis i Sinfonietty Cracovia. Z tego względu głównym celem autorów było stworzenie miejsca, w którym muzyka zabrzmi na najwyższym poziomie. Projektanci przede wszystkim zadbali, aby niebanalna architektura szła w parze z doskonałą akustyką.

Sercem obiektu są nowoczesne sale koncertowe. „Pierwsze skrzypce” gra Filharmoniczna Sala Koncertowa przeznaczona dla 1400 słuchaczy, pełnej orkiestry i chóru. Z założenia ma to być najważniejsza sala koncertowa dla twórców muzyki klasycznej w Krakowie, zatem według zespołu plus3-architekci stać się powinna miejscem pięknym wizualnie jak i doskonałym akustycznie. W projekcie klasyka spotyka się z nowoczesnością. We wnętrzu stare złoto stoi w kontraście z hebanową czernią - to wyjątkowe połączenie, spotykane w starych ikonach, obrazach świętych, czy ołtarzach. Układ sali to typowy shoe-box (klasyczna sala o sprawdzonych proporcjach) gwarantujący dobrą akustykę, dający możliwość obejścia widowni balkonem jak w Musikverein – najlepszej wiedeńskiej sali koncertowej. Widownia i balkony są ukształtowane tak, aby wybierając dowolne miejsce, móc swobodnie obserwować scenę. Natomiast tektonika sali, plastyczne załamania płaszczyzn, nie tylko wpływają na doskonałość akustyczną, ale stanowią charakterystyczne wykończenia wnętrza i stają się elementem rozpoznawczym sali.

Druga sala „Solistka” to miejska (bo dla dwóch orkiestr Miejskich – Capelli i Sinfonietty) sala koncertowa przeznaczona na 780 miejsc. Może gościć śpiewaków operowych, orkiestry kameralne, ale też wielkie orkiestry symfoniczne. Dynamiczna, srebrzyście połyskująca geometria nadaje jej wyjątkowy, elegancki charakter. Kształt i kubatura odpowiadają potrzebie elastyczności akustycznej sali. Może być ona dostosowana do wymaganych warunków koncertowych, dzięki mobilnym reflektorom akustycznym zawieszonym nad estradą.

Trzecia z zaprojektowanych sal to sala recitalowa “Marzyciel”, która pomieści 300 osób. Jej kameralna przestrzeń zawiera się w prostej kubaturze. Ściany boczne i sufit stanowią spójną całość, przypominając nieboskłon nad horyzontem. Obraz ten nie jest do końca klarowny, ostry – to celowe zamierzenie projektantów.

W projekcie budynku znalazło się również miejsce na przestronne sale prób, salę multimedialną, a także przestrzeń edukacyjną i restaurację. Powierzchnia użytkowa całego obiektu będzie miała około 29 500 metrów kwadratowych.

Oprócz oryginalnych i funkcjonalnych rozwiązań architektonicznych pracownia plus3-architekci brała pod uwagę rozwiązania technologiczne, które sprawią, że Centrum Muzyki będzie nowoczesne, energooszczędne, pro-ekologiczne, a także zapewni wygodną komunikację wszystkim widzom, w tym osobom niepełnosprawnym.

Centrum Muzyki i Park Miejski stałaby się nie tylko obiektem kultury, ale także realnym elementem miastotwórczym wokół którego, rozwinęłaby się muzyczna dzielnica Krakowa. Taki scenariusz dla tego miejsca stworzył zespół plus3-architekci – wyróżnieni autorzy projektu na koncepcję architektoniczną Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie. Jury uzasadniając przyznanie wyróżnienia napisało: „ Jako największą zaletę pracy odnotować należy interesujące w skali rozrzeźbienie projektu i dobre wpisanie go w otaczający teren parkowy. Dostępne dla wszystkich schody, pochylnie i zielone dachy powodują, że cały kompleks Centrum Muzyki oferuje mieszkańcom Krakowa atrakcyjną przestrzeń rekreacyjną o publicznych charakterze.”

RONET - Zbigniew Filipek Biuro: 32-020 Wieliczka, ul. Zacisze 16, NIP: 677-133-92-83,
Konto bankowe: BANK PEKAO SA 03 1240 1431 1111 0010 2980 4734, tel: 608 835 030,
e-mail: biuro.ronet@wp.pl, ronet@ronet.pl