Konkurs na wykonanie koncepcji architektoniczno-przestrzennej wybranych elementów zagospodarowania dla budowy Centrum Komunikacyjnego na terenie dworca kolejowego w Zakopanem
III miejsce

<<< powrót
  • Jakub Wójtowicz i Filip Zieliński
Skład zespołu:

ZAKOPANE

MIASTO – BRAMA
polskich gór, przejściem przez które ogromna część Polaków rozpoczyna swój marsz ku pięknu i majestatycznej atmosferze Tatr. Podróżując znad morza, z Mazur czy choćby z Krakowa przemierzają kilometry niesieni wspomnieniem niesamowitych widoków i potęgi natury. Dla wielu z nich ta droga jest ostatnim elementem dzielącym ich od upragnionych, wyczekiwanych przez długie tygodnie, kilku dni wytchnienia na łonie natury. Napięcie i tęsknota narastające od momentu gdy ostatnim razem opuszczali góry kulminują się z każdym kilometrem zbliżającym do celu – wspaniałego miasta, które ugości ich na chwilę przed wyruszeniem w górę.

DWORZEC PKP

BRAMA TATR, miasto którym Polacy witają się z górami, zasługuje na odpowiednią infrastrukturę, dzięki której godnie przywita podróżnych. Architektura dworca tego szczególnego miasta powinna stanowić punkt wieńczący drogę z najdalszych miejsc w Polsce i jednocześnie być otwarciem, początkiem nowej wędrówki.

KONCEPCJA OGÓLNA

Główną ideą poniższej koncepcji była próba stworzenia przestrzeni idealnie uzupełniającej lukę pomiędzy uczuciami narastającego napięcia i tęsknoty budowanej w drodze oraz przypływem radości z osiągnięcia celu. Podróżni, docierając do ostatniej stacji, już przez okna pociągu dostrzegają nowoprojektowane elementy dworca.

ELEWACJA

Inspiracją do stworzenia elewacji budynku parkingu usytuowanego wzdłuż torowisk był jeden z najbardziej znanych szlaków Tatr – Orla Perć. Elementy wykończenia budynku zaprojektowane zostały w sposób imitujący topografię tego pięknego odcinka polskich gór. Horyzontalne proporcje oraz równoległe względem peronów usytuowanie elewacji sprawia, że wjazd na dworzec staje się metaforą pierwszego wyjścia na szlak. Będąc jeszcze w pociągu podróżni dostają przedsmak tego po co przyjechali na południe Polski – wędrówki. Mijając kolejne metry budynku mogą wyłapać na „topograficznej” elewacji Zawrat, Kozi Wierch i inne ważne miejsca na szlaku Orlej Perci, które zostały podkreślone przy pomocy czerwonych lamp ledowych. Próbka tego co już za chwilę na nich czeka, podsyca jeszcze bardziej emocje podróżnych, szykując ich na przekroczenie bram Zakopanego.

BRAMA

Po wyjściu z pociągu podróżnym ukazuje się uporządkowana przestrzeń, otwarta w kierunku miasta dzięki bramie zaprojektowanej w formie daszku na wąskich nieograniczających widoku kolumnach. Jego kształt i załamania doskonale odpowiadają górskiemu klimatowi miasta, a materiały wykończeniowe bezpośrednio nawiązują do zakopiańskiej architektury. Każdy z przyjezdnych na pewno dostrzeże zabytkowy neon – symbol końca górskiej trasy pociągu. Wprawne oko wyłapie również kształt, znajomą, trójkątną formę jednego z modułów zadaszenia nawiązującą do poprzedniego wyglądu bramy, przez którą przejście rozpoczynało niejedną wędrówkę.

WIATA

Mała architektura dworca, a w szczególności najliczniejsze jej elementy – zadaszenia przystanków inspirowane były charakterystycznym zakopiańskim stylem architektonicznym. Jako nieodzowne części, bez których poprawne funkcjonowanie całości dworca byłoby niemożliwe, musiały one spełniać szereg wymagań zarówno funkcjonalnych jak i estetycznych. Idealny balans pomiędzy tymi czynnikami osiągnięto stosując prostą w konstrukcji formę wpisującą historyczny kontekst miejsca w nowoczesne kształty, proporcje i linie.

RONET - Zbigniew Filipek Biuro: 32-020 Wieliczka, ul. Zacisze 16, NIP: 677-133-92-83,
Konto bankowe: BANK PEKAO SA 03 1240 1431 1111 0010 2980 4734, tel: 608 835 030,
e-mail: biuro.ronet@wp.pl, ronet@ronet.pl