Konkurs na „Opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej adaptacji budynku przy ul. Sienkiewicza 51 w Płocku wraz z planowaną rozbudową i zagospodarowaniem terenu na potrzeby Płockiej Galerii Sztuki”
III nagroda równorzędna

<<< powrót
  • Michał Kucharski, Agata Parzentna
Skład zespołu:
  • Michał Kucharski  
  • Agata Parzentna  

Koncepcja

Punktem wyjścia dla koncepcji zagospodarowania terenu było odnowienie istniejącego budynku i rozbudowa go, a także znalezienie nowego wyrazu i formy architektonicznej dla uzyskania wysokiej jakości przestrzeni publicznej. Tak rozpoczęło się poszukiwanie konceptu, który wpisze się w otoczenie bez próby dominacji i będzie harmonijnie funkcjonował z budynkiem istniejącym.

Stary budynek, w myśl założeń konkursowych, zostanie odnowiony, a jego detale architektoniczne wyeksponowane. Czystość formy podkreśli jasna kolorystyka elewacji i jednolita stolarka okienna i drzwiowa. Rozbudowując ten obiekt, wykorzystujemy znajdujący się na południowej ścianie starego budynku, duży otwór okienny, który pozostał tu po dawnej klatce schodowej. Przekształcony będzie w przejście, by mógł służyć jako połączenie pomiędzy starym i nowym budynkiem.

Bryła nowej części budynku Płockiej Galerii Sztuki została w parterze przeszklona i cofnięta w głąb działki. Nadwieszona nad wejściem, lewitująca bryła przyciąga wzrok pieszych poruszających się w okolicy ul. Sienkiewicza. Stanowi ona jednocześnie zadaszenie wejścia, a cała forma domyka pierzeję. Nowy budynek nabiera lekkości i zaprasza do środka.

Równolegle do przeszklonej części wejściowej, zaprojektowany został trakt pieszo – jezdny, oddzielony ścianą budynku, który prowadzi na wewnętrzny dziedziniec. Nowa część budynku oddawać będzie pierwszeństwo istniejącemu budynkowi, nie dominując nad nim oraz wydobywać walory architektoniczne tego miejsca. Nowa część Galerii, nie zakrywa starej zabytkowej elewacji. Te dwie bryły będzie łączyć przeszklone patio. Doświetlone w ten sposób zostaną pomieszczenia starego budynku, usytuowane od strony dziedzińca oraz hol z pomieszczeniami nowego budynku. Przeszklony dach patio zespalać będzie dwie części – starą i nową, i pozwoli im współpracować.

W parterze, strefa foyer i hol w starej części, złączą się z sobą, tworząc reprezentatywną przestrzeń wejściową. Na piętrze strefa ekspozycyjna będzie zlokalizowana w nowej i starej części. Budynki będą współistnieć na zasadzie symbiozy. Żaden z nich nie może działać bez drugiego.

W południowej części, znajduje się zespół administracyjny. Takie położenie pomieszczeń biurowych, zapewnia spokój i prywatność pracownikom, a także umożliwia im swobodne korzystanie z parkingu wewnętrznego. W budynku od tej strony znajduje się winda towarowo - osobowa, którą można przewozić dzieła sztuki i eksponaty na 1 piętro do magazynu kolekcji dzieł sztuki. Nad częścią administracyjną, znajduje się sala konferencyjno – kinowa i zespół pomieszczeń obsługujących wystawę. Dzieła sztuki należące do zasobów Płockiej Galerii Sztuki są przechowywanie i chronione w zabezpieczonym drzwiami antywłamaniowymi pomieszczeniu. Stąd mogą być przenoszone w różne miejsca obiektu do przestrzeni ekspozycyjnej.

Z pierwszego piętra starego budynku możliwy jest dostęp do pracowni plastycznej z zapleczem, znajdującej się na poddaszu. Mogą być tutaj organizowane warsztaty artystyczne, lekcje rysunku i inne wydarzenia dla różnych grup wiekowych. Przed pracownią można zatrzymać się na antresoli, która eksponuje obszerną przestrzeń wystawienniczą starego budynku. Wszystkie kondygnacje nowego i starego budynku, dostosowane są dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Swobodne przemieszczanie będą umożliwiały dwie windy i przyschodowe platformy, zlokalizowane w parterze budynku.

Wejścia.

Na teren Galerii prowadzą 4 wejścia. Każde z nich jest wyznaczone dla innej grupy osób. Pierwsze, główne wejście dla gości zwiedzających zaprojektowane zostało od strony ulicy Sienkiewicza przez podciętą przeszkloną fasadę nowego budynku. Po przeciwnej stronie foyer zlokalizowane jest drugie wejście dla odwiedzających, którzy korzystają z parkingu wewnętrznego. Trzecie – to wejście istniejące od ulicy Sienkiewicza i jest przeznaczone dla personelu i pracowników obsługujących obiekt. Jest to także wyjście ewakuacyjne, ze względu na znajdującą się zaraz przy drzwiach klatkę schodową. Z tyłu budynku, zaprojektowano czwarte wejście, przeznaczone do transportu dzieł sztuki oraz elementów wystaw czasowych. Jest ono dostępne także dla pracowników strefy administracyjnej.

Zwiedzanie – komunikacja wewnętrzna.

W parterze foyer łączy się z obszernym holem starej części budynku. W ścianie bocznej istniejącego budynku zaprojektowany został duży otwór, przez który szerokimi schodami goście będą wchodzić do holu w starej części. Tutaj znajdują się kasy i szatnia, ogólnodostępne WC, klatka schodowa z windą i pomieszczenia pracowników. Idąc w głąb budynku wychodzimy od strony południowej na zewnątrz do nowej części – dużego patio. Znajdująca się tutaj otwarta kawiarnia może być swobodnie przearanżowana na potrzeby wystaw odbywających się w Galerii.

Reprezentatywną klatką schodową goście przechodzą przez patio na pierwsze piętro. Od strony południowej nowego budynku, po lewej stronie od klatki schodowej, znajdują się pomieszczenia obsługujące wystawę i sala konferencyjno – kinowa z zapleczem. Zaaranżowana wystawa prowadzi gości przez wszystkie jej zakamarki, aż do starej części budynku. Widzom ukazuje się obszerna przestrzeń ekspozycyjna, sięgająca konstrukcji dachu. Została ona zaprojektowana w taki sposób, by móc ją swobodnie zmieniać, nie bacząc na ograniczenia kubaturowe eksponatów. Połączenie starego i nowego budynku pokazuje jego symbiozę na każdej kondygnacji.

Powiązania komunikacyjne

Budynek stoi przy ulicy Sienkiewicza i ma do niej dostęp w postaci prawomocnego wjazdu, który znajduje się pomiędzy budynkami nr 51 i 53. Samochody chcące wjechać na działkę będą poddawane kontroli. Dostęp do parkingu wewnętrznego będą bowiem mieli tylko pracownicy Płockiej Galerii Sztuki, osoby niepełnosprawne, uprzywilejowane, samochody dostawcze oraz transportujące dzieła sztuki na wystawy. Wszyscy odwiedzający Galerię będą mogli wejść na jej teren w czasie wyznaczonym przez organizatorów wydarzeń. Teren będzie jednak ogrodzony i zamykany np. na noc i w momentach reorganizacji wystaw.

Rozwiązania infrastruktury technicznej.

Zapotrzebowanie na media, jak w każdym budynku użyteczności publicznej jest bardzo zróżnicowane w zależności od trybu pracy wystaw i częstotliwości wydarzeń. W realizacji obiektu postuluje się o zastosowanie rozwiązań ekologicznych, które będą prowadzić do obniżenia wskaźników energochłonności budynku. Patio będzie nagrzewane zimą poprzez duże przeszklenie. W ten sposób doświetlone zostaną także pomieszczenia nowej i starej części. Szklany dach patio będzie miał zamontowaną dużą roletę, za pomocą której będzie można sterować ilością światła wpadającego do wnętrza. W projekcie zastosowane zostaną także kolektory słoneczne w celu wykorzystania ogrzanej wody. Do izolacji zastosowane zostaną nowoczesne materiały o parametrach podwyższających szczelność budynku i wpływające na jego pasywność. Wody opadowe będą gromadzone w zbiorniku retencyjnym w pobliżu budynku i wykorzystywane do celów gospodarczych i bytowych, np. do spłukiwania WC czy podlewania ogrodu. Przewiduje się także możliwość zastosowania systemów instalacji wentylacji mechanicznej wspomaganej rekuperatorem i gruntowym wymiennikiem ciepła dla ograniczenia strat ciepła w budynku.

Rozwiązania materiałowe

Dla spójności całego założenia zastosowano ograniczoną ilość materiałów o współgrającej kolorystyce, które powtarzają się wewnątrz i na zewnątrz budynku. Są to kamienne płyty, beton, szkło, drewno i stal. Nowy budynek tworzą błyszczące tafle szklane w parterze oraz płyty trawertynu na piętrze i poddaszu. Ta minimalistyczna, oszczędna forma, ozdobiona płytami trawertynu, swoimi podziałami nawiązuje do romańskiego układu ciosów kamiennych, który zachował się jeszcze w najstarszych miejscach płockiej katedry. Ściany w starej części budynku wykończono tynkiem w jasnej tonacji kolorystycznej. Niektóre ze ścian odkrywają strukturę i kolor starej cegły. Jest także czarna ściana w przestrzeni ekspozycyjnej. Posadzki są tu drewniane, a w miejscach publicznych – betonowe. Nowa biała stolarka okienna i drzwiowa dopełnia klasyczny charakter przestrzeni.

Wnętrze nowej części budynku zostało wykończone prosto i minimalistycznie. Dominują kolory biały i szary z elementami drewna modrzewiowego. Białe ściany są idealnym tłem dla eksponatów, a gładkie betonowe posadzki zapewniają czystość i minimalizm wykończenia. Takie rozwiązanie posadzki, oszczędne w wyrazie, stanowić będzie doskonałe tło i dawać możliwości organizowania wystaw z użyciem różnych nietypowych materiałów (np. woda, farba, piasek itp.). Szklane tafle balustrad połączone są z elementami stalowymi schodów. Ta oszczędna w wyrazie forma nadaje budynkowi lekkości i przejrzystości.

RONET - Zbigniew Filipek Biuro: 32-020 Wieliczka, ul. Zacisze 16, NIP: 677-133-92-83,
Konto bankowe: BANK PEKAO SA 03 1240 1431 1111 0010 2980 4734, tel: 608 835 030,
e-mail: biuro.ronet@wp.pl, ronet@ronet.pl