Konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno – urbanistycznej „Pawilonu Wielkopolskiego Muzeum Motoryzacji” na terenie Narodowego Muzeum Rolnictwa w Szreniawie.
Wyróżnienie równorzędne

<<< powrót
  • Graph’it Studio
Skład zespołu:
  • arch. Paweł Łaguna  
  • arch. Michał Zając  
  • arch. Artur Jóźwik  
  •  
  • arch. Martyna Smolarek  
  • arch. Magdalena Dembna  
  • arch. Patrycja Sudowska  
  • arch. Patrycja Kur  
  • arch. Paulina Rodzeń  
  • stud. arch. Agnieszka Lewicka  
  •  
  •  
  • http://www.graphitstudio.com/  
  •  

„Droga prowadzi ostatecznie do całego świata”.
Jack Kerouac – „W drodze”


Koncepcja.

Tworząc obiekt Pawilonu Motoryzacji zadaliśmy sobie pytanie: „Czym dla ludzi są samochody?”. W trakcie poszukiwań i dyskusji znaleźliśmy trzy główne aspekty miłości do tych maszyn, które pozwoliły wydzielić nam główne strefy funkcjonalne:
• Wolność/szybkość – doświadczenie szybkości i możliwość podróży (bez utraty kontroli) wykraczające poza ograniczenia własnego ciała.
• Medytacja – prowadzenie bądź podróż pojazdem, jako forma relaksu, budująca spokój i dystans intelektualny do spraw bieżących.
• Łamigłówka – „majsterkowanie” - możliwość pracy i analitycznego rozbioru skomplikowanego systemu części mechanicznych i elektrycznych.

Wszystkie te aspekty łączy jest jednak pragnienie drogi, tęsknota za nieznanym.

Bez nich nigdy nie powstałby żaden automobil. Naszym celem zaś, stało się przetworzenie tej tęsknoty na język formy.

Topografia.

W prostopadłościenny budynek wtłoczona została wielokrzywiznowa struktura-topografia. Stanowi ona symboliczne nawiązanie do pofalowanego krajobrazu, toru wyścigowego, do drogi. Łączy ona wszystkie istotne części pawilonu prowadząc odbiorcę na różnych poziomach pozwalając na skomplikowanie ścieżki zwiedzania i oglądanie ekspozycji w sposób nieoczywisty, z różnych perspektyw, pod różnymi kątami. Gabaryt i geometria struktury pozwala na lokalizowanie na jej powierzchniach samochodów, informacji i innych elementów ekspozycji.

Poprzez wędrówkę falującą ścieżką, ale także pod nią i obok niej pozwalamy zwiedzającym odkrywać nieoczekiwane nisze i otwarcia na otaczający krajobraz, poszerzając spektrum doznań. Chcielibyśmy, aby mimo stosunkowo niewielkiego gabarytu, obiekt dawał możliwość relaksu i chwilowej ucieczki w świat motoryzacji.

Serce.

Struktura prowadzi w centralnej części obiektu do jego serca. Niczym silnik pojazdu, zamknięte w obudowie stanowi ono trzon budynku. Jest miejscem ekspozycji najciekawszych eksponatów i informacji, ale także przestrzenią mini-warsztatu dla zapaleńców majsterkowania.

Tunel.

Ograniczenie Planu Miejscowego związane z przebiegiem drogi przez środek terenu potraktowaliśmy, jako inspirację do wprowadzenia dodatkowej interesującej przestrzeni. W pierwszym etapie tunel biegnący przez środek budynku stanowi najszybszą trasę przez teren pawilonu, umożliwiając przejeżdżającym wgląd do jego środka, a zwiedzającym podziwianie samochodów w ruchu. W etapie drugim ( po zmianie MPZP) przestrzeń ta stanowić będzie dodatkowe miejsce ekspozycji umożliwiając np. pokazanie procesu powstawania samochodu od najmniejszej części, aż po kompletny samochód. Struktura unosi się ponad tunelem pozwalając zwiedzającym na płynne jego obejście.

Widoczna konstrukcja wewnętrznej topografii, tworzy interesujący efekt na elewacji budynku miejscami zasłaniając, a miejscami odsłaniając wystawiane eksponaty. Uważamy, że widoczna z drogi bryła obiektu przysłonięta częściowo metalową siatką skutecznie przyciągnie przejeżdżających amatorów motoryzacji.

RONET - Zbigniew Filipek Biuro: 32-020 Wieliczka, ul. Zacisze 16, NIP: 677-133-92-83,
Konto bankowe: BANK PEKAO SA 03 1240 1431 1111 0010 2980 4734, tel: 608 835 030,
e-mail: biuro.ronet@wp.pl, ronet@ronet.pl