Zagospodarowanie terenu wschodniego pomiędzy obszarem stadionu i rzeką Ślęzą wraz z budową kładek

<<< powrót
  • Kabarowski Misiura Architekci
Skład zespołu:
  • Mgr inż. arch. Łukasz Kabarowski  
  • Mgr inż. arch. Anna Misiura  
  •  
  • http://www.k-m-a.pl/  
  •  
  •  
Idea
Mistrzostwa Europy w piłce nożnej w 2012 roku stanowią dla Wrocławia niepowtarzalną szansę na zaistnienie w świadomości obserwatorów z całego świata. Ranga imprezy i towarzyszący jej rozgłos wyznaczają wysokie standardy zarówno w zakresie organizacji mistrzostw, jak i w zakresie infrastruktury. Realizowany obecnie we Wrocławiu stadion piłkarski na Maślicach charakteryzuje się ciekawą, niebanalną formą identyfikującą Wrocław na mapie Polski. Pozostałe elementy zagospodarowania przestrzeni wokół stadionu również powinny sprostać wysokim oczekiwaniom funkcjonalnym i estetycznym.
Projektowana kładka pieszo-rowerowa łącząca brzegi rzeki Ślęzy powinna charakteryzować się wyjątkową, niebanalną i niepowtarzalną formą. Jako element tworzący pierwszą „bramę” dla pieszych zmierzających w kierunku stadionu powinna być charakterystyczna i rozpoznawalna, stanowiąc element identyfikacji miejsca, punkt orientacyjny, punkt spotkań.

Forma
Forma kładki przywołuje na myśl skojarzenia z kształtami organicznymi, z napięciem mięśni, z ruchem i dynamiką sportu. Rzeźbiarski kształt oglądany z różnych miejsc wywołuje różne metaforyczne skojarzenia, pozostawiając miejsce na indywidualną interpretację.
Równocześnie płynna linia kładki łagodnie przechodzącej pomiędzy dwoma brzegami jest nawiązaniem do naturalnego środowiska rzeki, do jej natury i swobody przepływu. Kładka sprawia wrażenie jakby została odlana w przestrzeni, a jej formę ukształtował wiejący wiatr i przepływająca woda.
Biały, połyskujący kolor stanowi natomiast kontrast w stosunku do naturalnego otoczenia rzeki. Kolor został wykorzystany jako element podkreślający ingerencję człowieka w przestrzeń. Ponadto połyskująca biała kładka jest widoczna z oddali ułatwiając orientację w przestrzeni.

Funkcja
Podstawową funkcją kładki jest połączenie brzegów rzeki umożliwiające komunikację pieszą i rowerową. Równocześnie zwróciliśmy uwagę na naturalne zachowania pieszych i rowerzystów podczas przekraczania jakichkolwiek mostków lub kładek. Częstym odruchem jest przystanięcie na środku rozpiętości kładki i obserwowanie otoczenia. Jest to szczególnie widoczne na kładkach nad autostradami lub nad śluzami wodnymi.
Z tego względu zaprojektowaliśmy poszerzenie kształtu kładki w okolicy środka jej rozpiętości, z subtelnym przesunięciem w kierunku koryta rzeki podczas jest naturalnego stanu. Utworzony w ten sposób „jęzor” stanowi platformę widokową w kierunku stadionu, jak i w kierunku drogi dojazdowej z centrum miasta (ul. Lotnicza).

Przyjęte rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe
Projektowana kładka zbudowana jest w oparciu o prosty schemat konstrukcyjny. Jest to struktura jednoprzęsłowa o rozpiętości 45 metrów pomiędzy podporami wykonana jako belka żelbetowa o zmiennym przekroju. Widoczne w rzucie odgięcie kładki poza główną oś konstrukcyjną stanowi punkt zwiększonych naprężeń statycznych. Poszerzony taras widokowy ma na celu wzmocnienie struktury przęsła w tym rejonie.

Proponujemy kilka alternatywnych metod wykonania ostatecznej formy kładki. Najprostszym rozwiązaniem jest wykonanie skrawanych cyfrowo form szalunkowych i odlanie całej kładki z betonu zbrojonego z dodatkiem białego kruszywa, np. miału marmurowego. Następnie wyszlifowanie powierzchni na wysoki połysk. Alternatywnym rozwiązaniem jest wykonanie obudowy podstawowej konstrukcji nośnej. Obudowę taką można zbudować z włókien szklanych i żywic, lub też z corianu. Ewentualnym rozwiązaniem jest wykonanie obudowy ze stali lub aluminium w technologii identycznej jak budowa statków.

Posadzkę kładki stanowią deski układane poprzecznie, ryflowane i zabezpieczone antypoślizgowo. Balustrady boczne wykonane są jako relingi ze stali kwasoodpornej z wypełnieniem z siatki stalowej nierdzewnej.
RONET - Zbigniew Filipek Biuro: 32-020 Wieliczka, ul. Zacisze 16, NIP: 677-133-92-83,
Konto bankowe: BANK PEKAO SA 03 1240 1431 1111 0010 2980 4734, tel: 608 835 030,
e-mail: biuro.ronet@wp.pl, poczta@ronet.pl