Temat: Konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej rozbudowy istniejącego terminala pasażerskiego MPL Kraków – Balice wraz z hotelem
Lokalizacja: Kraków - Balice
Rozstrzygnięcie konkursu: 2007-07-20
Organizator: Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków - Balice Sp. z o. o.

<<< powrót

I nagroda

  • KONSORCJUM FIRM:
  • ESTUDIO LAMELA Spółka z o. o.
  • ESTUDIO LAMELA S.L.
  • SENER Sp. z o.o.
  • SENER INGENIERIA Y SISTEMAS S.A.

Nagrodę przyznano za prawidłowość rozwiązań funkcjonalno-technologicznych, czytelne powiązanie z istniejącym budynkiem terminalu oraz jakość rozwiązań strefy pasażerów tak w odlocie jak i w przylocie.
Na podkreślenie zasługuje dyscyplina i właściwy dobór środków w kształtowaniu wyrazu architektonicznego budynku, którego charakter Jury uznaje za właściwy dla lokalizacji, rangi i przeznaczenia budynku terminalu Kraków – Balice.
Walorem dodatkowym pracy jest prawdopodobieństwo utrzymania założonych kosztów jego budowy i brak elementów, które powodować mogą nieuzasadniony wzrost kosztów jego realizacji i przyszłej eksploatacji.

II nagroda

  • KONSORCJUM WIZJA-HOK
  • Wizja Sp. z o.o.
  • HOK International Limited

Nagrodę przyznano za prawidłowość rozwiązań funkcjonalnych i technologicznych, w szczególności na styku strefy przylotów i płyty lotniska oraz powiązanie obiektów istniejących z kubaturą projektowaną.
Zaproponowany sposób rozwiązania stref holi wejściowych jest w opinii Jury nieprzekonywujący i może generować znaczne nieuzasadnione koszty eksploatacji oraz utrudnienia orientacji użytkowników terminala.

III nagroda

  • KONTRAPUNKT V-projekt

Nagrodę przyznano za zaproponowane w pracy połączenie kubatury terminala pasażerskiego z budynkiem hotelu i garażu oraz będącą pochodną tej decyzji ilość i sposób rozwiązania powierzchni handlowo-usługowych, jak też konsekwentny i autorski sposób kształtowania architektury zespołu.
Poważne zastrzeżenie dotyczy zaproponowanych rozwiązań funkcjonalno-technologicznych, w tym między innymi brak separacji pasażerów w odlocie i ruchu tranzytowym, zbyt małe odcinki dla załadunku wózków bagażowych i niewystarczająca ilość wejść dla pasażerów dowożonych autobusami.
Ponadto podane przewidywane koszty budowy wydają się być zaniżone w relacji do kubatury i charakteru rozwiązań architektonicznych.

wyróżnienie

  • Biuro Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB Sp. z o.o

Wyróżnienie przyznano za autorską próbę architektonicznej i funkcjonalnej integracji bryły terminala istniejącego z nowoprojektowanym. Lokalizacja strefy poczekalni odlotowych w obszarze płyty postojowej lotniska , która pozwoliła autorom na powiększenie ilości powierzchni handlowo-usługowych w znaczny sposób ogranicza możliwość funkcjonowania portu lotniczego w okresie przejściowym.

wyróżnienie

  • Atelier Loegler

Wyróżnienie przyznano za dyscyplinę układu urbanistycznego oraz próbę nadania spójnego wyrazu architektonicznego różnym funkcjonalnie kubaturom zespołu Terminala Pasażerskiego i budynku hotelu.
Na uwagę zasługuje ponadto sposób rozwiązania oświetlenia naturalnego i wykorzystanie współczesnych technologii szklenia.
Jury uważa, za nieuzasadnione zaproponowaną wielkość kubatury budynku do ilości powierzchni użytkowej i zdecydowanie nieprzekonywujący sposób rozwiązania konstrukcji obu budynków.

projekt konkursowy

  • AEC Polska Sp. z o.o. / Georg Krymow Joanna Rogóyska Architekci

Fotoreportaż z ogłoszenia wyników konkursu

RONET - Zbigniew Filipek Biuro: 32-020 Wieliczka, ul. Zacisze 16, NIP: 677-133-92-83,
Konto bankowe: BANK PEKAO SA 03 1240 1431 1111 0010 2980 4734, tel: 608 835 030,
e-mail: biuro.ronet@wp.pl, ronet@ronet.pl